tirsdag den 1. december 2009

Læsning - for fornøjelsens skyld 2

Dem jeg er i gang med.

I min taske ligger en bog. Der ligger altid en bog. en man kan læse i, mens man venter eller kører i bus, tog eller er passager er andet sted.

Den, der ligger der nu er Henrik Jensens "Det ordentlige menneske". en helt iennem uvidenskabelig, men utrolig velargumenteret og velformuleret perle. Henrik Jensen tegner et billede af vores tid, vores civilisation og konkluderer ganske simpelt, at den er i forfald. I forflad på grund af manglende respekt, manerer, autoriteter i samfundet. Der mangler forældre,d er tør sige nej, der mangler lærere, der kan sætte forældre på plads med pædagogisk faglighed. Der mangler respekt for viden.

Jeg er tilbøjelig til, at give Henrik Jensen, der i øvrigt underviser på historiefaget på RUC, ret i de fleste punkter. Den ka´i roligt gå i gang med. Og det er ikke det sædvanlige let-læsningscoaching hurlumhej. Det er også en bog, der lræver at man ind i mellem griber til Google eller til fransk/dansk ordnbogen, hvis man vil have de fine nuancer i argumenterne med.

Jeg har lige haft fødselsdag. Og en af de mange gode ting ved det er, at jeg altid får bøger. Denne gang fik Jeg Morten Sabroes "Du som er i himlen". Det er den han egentlig burde have skrevet om Hillary Clinton, men som han endte med at skrive om sig selv, sin dødsangt og sit forhold til sin mor. NMen, var det ikke hvad man kunne forvente af Sabroe. Som jeg husker de artilkler jeg har læst i tidens løb, har han altid haft svært ved at holde sig til emnet. Bogen er i fuld fart. Jeg har ikke læst mere end 100 sider og tempoet er højt, refleksionerne mang og Sabroe flyver rundt. Jeg håber det hele ender i en lækker sammenfattende slutning.

Sjovest indtil nu har de hudløst ærlige bredsider, Sabroe fyrer af mod Poilitiken og Thøger Seidenfaden været.

Sidst - herhjemme ligger altid kogebøger fremme. Der er altid lige et eller andet man skal se, en ret der skal prøves eller bare lækre billeder af lækker mad.

Den uhyggeligste bog i verden...

... er George Orwells "1984". Læs den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar